maandag 3 oktober 2016

Hoe begin ik met... cordeo rijden? (deel 2)

Oei, de dagen worden echt korter en lijken sneller voorbij te gaan dan anders.
Tijd voor een nieuwe blog dus, dacht ik vandaag!

Ik ga je vandaag meer tips en uitleg geven over het rijden met een cordeo.
In de vorige blog scheef ik al, dat een cordeo een optoming is waarbij je alleen een ring om de hals van het paard hebt.
Je kan er voor kiezen om in het begin het hoofdstel om te laten, voor het geval dat.


Boven-aanzicht, wanneer ik Athos op de cordeo rijd. 

Athos en ik zijn al wat verder en ik probeer zelf meer uitdagingen aan te gaan.
We nemen weleens een sprongetje mee, of rijden over een blauw zeil.
Maar ik rijd vooral veel basis oefeningen.
In het begin kan dat een beetje eentonig of saai overkomen, maar de basis zorgt er voor dat het "hogere werk" makkelijker word.


Welke hulpen gebruik ik tijdens het rijden?
Athos is goed getraind op mijn hulpen, maar ik moet nu leren om mijn hulpen beter te leren kennen. 

- Stemhulp
- Gewichtshulp
- Beenhulp
- Cordeohulp
- Ademhaling
- Zweephulp

Stemhulp vind ik belangrijk, ter ondersteuning van mijn andere hulp(en). Door mijn stem kan ik Athos er op attenderen dat hij (beter) moet opletten. Ook beloon ik hem met mijn stem.
Gewichtshulp gebruik ik om van hand te veranderen, volte te vergroten of te verkleinen, te verzamelen of om achterwaarts te gaan.
Beenhulp zorgt er voor dat Athos voorwaarts of achterwaarts gaat. Net als het gewone rijden.
Cordeohulp is een hulpje, wanneer ik Athos iets meer moet begeleiden om een wending te maken.
Ademhaling is ook een belangrijke hulp, al klinkt het misschien wat vaag. Tijdens het rijden kan ik weleens spanning ervaren en hierdoor hou ik mijn ademhaling hoog. Door beter door te ademen (naar mijn navel toe), ontspan ik beter, waardoor Athos ook weer beter reageert op mijn andere hulpen.
De zweephulp is puur ter ondersteuning van mijn beenhulp. 

Volgens mij vergeet ik een paar hulpen, mocht ik er op komen, dan kom ik er op terug in deel 3.

Ben jij al begonnen met cordeo rijden?
Dan wil ik je met de onderstaande foto's laten zien hoe ik stuur met de cordeo.


Op deze foto zie je mijn handhouding, wanneer ik een wending naar rechts wil gaan maken.
De cordeo werkt eigenlijk als de "buitenteugel".

Links om doe ik eigenlijk het tegenovergestelde. 
Ik begrens Athos zijn "buitenkant" en hij loopt om mijn binnenbeen heen. 
Mijn binnenbeen leg ik lichtjes aan, om Athos op die manier de juiste buiging te kunnen vragen.
Het buitenbeen hou ik er bij, om de activiteit te kunnen ondersteunen en het uitzwaaien met de achterhand te voorkomen.

Van de week heb ik voor het eerst met een "los paard" in de bak gereden.
Stanley (het bonte paard) mocht rollen in de bak, terwijl ik aan het rijden was.
Athos bleef heerlijk geconcentreerd en mocht als beloning met Stanley even snuffelen.

Waar ga ik deze week aan werken?
Athos is heel fijn op de voorwaartse beenhulp. Van stap naar galop is een eitje bijvoorbeeld!
Achterwaarts gaat ook steeds beter.
Ik probeer deze week het wijken eens uit. Tijdens het "gewone" rijden gaat dat prima, maar met de cordeo wil het nog niet helemaal lukken.


Ben je nieuwsgierig geworden en wil je dit zelf ook eens uitproberen?
Dan raad ik je zeker de onderstaande link aan!
Hier kan je hem direct bestellen!

http://www.bosgra.nl/fra-rijring-anka

Mocht je in de herfstvakantie tijd hebben voor een gezellige en leerzame dag met je paard? Dan is dit misschien iets voor jou. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten